gry online

11.08.2010

Ciasto cytrynowe z jagodami




Pamiętacie  "Na jagody" Marii Konopnickiej?  Chyba była lekturą szkolną, w każdym razie ilustracje pełne fioletowych owoców na pięknych gałązkach z zielonymi listeczkami mam wciąż przed oczami...wtedy moim marzeniem było namalować krzaczek jagód tak pięknie jak w książce... 


Jak lato - to jagody...a jak ciasto - to koniecznie z jagodami,  poezja!
W głębokie noce zimowe śnię o takim cieście...a  kiedy wstaje zimowy, zaspany dzień -  nie mogę go upiec bo świeżych jagód już dawno nie ma lub jeszcze długo nie będzie...czekam więc do lata... można użyć mrożonych lub ze słoika - ale to nie to samo!
Nie znam niesmacznych ciast z jagodami, a to lubię szczególnie.  Oprócz leśnych jagód można dodać borówkę amerykańską (jak u mnie), ale zazwyczaj piekę je z samymi jagodami.
Uwaga:  wilgotne i mocno jagodowe!
Polecam!



CIASTO CYTRYNOWE Z JAGODAMI


/blaszka 25x38cm/

*  2,5 szkl mąki tortowej
*  1 szkl cukru
*  4 jajka
*  1 szkl oleju słonecznikowego
*  skórka otarta z 2 cytryn
*  sok z 1 cytryny
*  1/2 szkl mleka
*  2 łyżeczki proszku do pieczenia

*   60dag jagód (lub pół na pół z borówkami)
*   2 łyzki mąki

*  cukier puder do posypania

Blaszkę wysmarować i wysypać bułką tartą.
Oddzielić żółtka do jednej (większej) a białka do drugiej miski.  Z białek ubić pianę, na końcu wsypując  połowę cukru.  Żółtka z resztą cukru ubić w drugiej misce, następnie dodać sok z cytryny i cienkim strumieniem wlewać olej, ciągle ubijając. Dolać mleko, na to przesiać mąkę z proszkiem do pieczenia i dobrze wymieszać (można mikserem na wolnych obrotach). Dodać otartą skórkę z cytryn oraz pianę z białek i delikatnie połączyć z ciastem.
Owoce umyć, odsączyć i osuszyć ręcznikiem papierowym.  Posypać je 2 łyżkami mąki aby nie opadały na dno (jak bakalie do keksa).
Do ciasta przełożyć omączone jagody, łyżką zamieszać ostrożnie i wylać całość do przygotowanej formy.

Piekarnik nagrzać do 180stC, wstawić ciasto na 45 minut. Sprawdzić patyczkiem, jeśli suchy wyjąć z pieca na kratkę.  Jeszcze ciepłe ciasto posypać cukrem pudrem.
Smacznego!



zawilec japoński                                                    hortensja krzewiasta


25 komentarzy:

  1. Wilgotne i mocnojagodowe? Mój ideał! ;))

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, tak, ciasta jagodowe to poezja. Warto na te owoce czekać cały rok, żeby potem się nimi nacieszyć na zapas :)

    OdpowiedzUsuń
  3. szukałam przepisu na takie proste i pyszne ciacho z jagodami ;) zapisuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. ta ilośc jagód w cieście jest cudowna.

    OdpowiedzUsuń
  5. U Ciebie jak zwykle pieknie kwiatowo:):)
    Ciasto jest po prostu przeapetycznie,nie dosc,ze cytrynowe,to jeszcze z taaaaka iloscia jagod....pycha musi byc!!
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  6. To musi byc pyszne z taka ilością jagód :) Zazdroszczę i coraz bardziej mam ochotę iśc na jagody :)

    OdpowiedzUsuń
  7. oj, wilgotne najlepsze!
    a kolor jagód uwielbiam! i też mam je na jednym obrazku, który podziwiałam w dzieciństwie. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale napakowane owocami, tak jak lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  9. wygląda obłędnie pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  10. przecież tam jest więcej borówków niż ciasta! ja chcę takie (:

    OdpowiedzUsuń
  11. Też lubię wypieki, w których to owoce i ich sok przeważają nad ciastem :D Mniam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Podczas remontu?! Dzielna jesteś, Kass...
    Ja mam reżim dietetyczny, więc nie powinnam tu w ogóle zaglądać. Właśnie połknęłam otręby na kolację - pyyyycha, jak diabli!

    OdpowiedzUsuń
  13. Twoje ciasto wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. cytryna i jagody? pyszne musi być

    OdpowiedzUsuń
  15. Pyszne to ciacho,jakie fajnie kropkowane:) Uwielbiam owocowe, wilgotne,pachnące ciacha, a to takie własnie jest :))

    OdpowiedzUsuń
  16. Zrobiam ciacho! Wyszlo niebiansko pyszne! Dziekuje za przepis i prosze sie nie lamac tylko wracac do nas z cudnymi przepisami! :)

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  17. Pieczarko... to miód na moje serce:)
    pozdrawiam cieplutko:))))

    OdpowiedzUsuń
  18. Kasiu, ja też je robiłam !:)) Pyszne, wspaniałe ciasto. Troszeczkę zmieniłam, bo dałam pół na pół jagody i wiśnie. Ciasto robiłam jakis czas temu, mam lekki poślizg ze wstawianiem przepisów na bloga, ale postaram się wyrobić i niedługo wrzucić :).
    Pozdrawiam i dziękuję ślicznie za tak pyszny przepis :*
    Majana

    OdpowiedzUsuń
  19. Majanko, wazne że smakowało... bardzo się cieszę i pozdrawiam ciepło:)))

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam,upieczone,zjedzone,wszyscy nie umieli się nachwalić.Poprostu przepyszne.
    Do powtórki z innymi owocami.
    Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
  21. Dzień dobry, czy ten placek można upiec z jagodami mrożonymi, i jak ustrzeć się zakalca, zawsze obawiam się przy pieczeniu ciast z owocami zakalca, a może przy tym przepisie nie powinnam mieć takich obaw.?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, prawdę mówiąc nie wiem czy z jagodami mrożonymi ciasto nie 'siądzie'. Świeże nie są mokre, w trakcie pieczenia oczywiście miękną i są wilgotne - jak kazde owoce. Zanim to nastąpi trzymają się w cieście i nie ma problemu z zakalcem. Może lepiej użyć borówkę amerykańską? Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Dziękuję za odpowiedź, proszę powiedzieć dlaczego czasami w ciastach ucieranych powstaje zakalec?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Przyczyn może być kilka : niedostateczne połączenie składników, kiepski proszek do pieczenia, za krótki czas pieczenia, słaba mąka (kilka razy piekłam z mąki wilgotnej i wychodził zakalec) itd, Jakiś czas temu kazdy biszkopt był u mnie zakalcem... nie wiem dlaczego, ale na szczęście zła passa minęła i teraz mi się to nie zdarza. Życzę samych udanych wypieków , pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...