gry online

27.04.2020

Szwedzki chleb ze słonecznikiem






Nietuzinkowy, łatwy do wykonania i bardzo smaczny chleb. 
To wypiek na drożdżach z dodatkiem ziemniaków i dużą ilością pestek słonecznika.  Zachwycił mnie już dawno temu ale ostatnio o nim zapomniałam.  
Teraz piekę więcej niż zwykle, testuję dużo nowych receptur ale i odświeżam starsze. I tak szukając kolejnej inspiracji przypadkiem trafiłam na ten chlebek.  Mimo swojej prostoty jest wyjatkowo smaczny. Wilgotny miąższ sprawia że starzeje o wiele wolniej od tradycyjnych drożdżowych chlebów. Poza tym wspaniała chrupiąca skórka i ta dziurkowana struktura, które zachwycają od pierwszej kromki 😋 ... co tu duzo mówić, pieczcie kochani , nie zawiedziecie się.
Przepis pochodzi ze strony Clary, którą zachwycam się i śledzę od dawna.
Polecam!






SZWEDZKI CHLEB ZE SŁONECZNIKIEM
/1 dłuższa keksówka lub prostokatna blaszka 23x23cm/

*  4 i 1/4 szkl mąki pszennej (typ 650 lub mąka wrocławska, poznańska)
*  2 szkl letniej wody
*  1 łyżka miodu
*  20 g swiezych drożdży
*  1/2 łyzeczki soli
*  1/2 szkl słonecznika
*  1 większy ugotowany ziemniak

*  sól morska do posypania wierzchu

Z 1/2 szkl wody, 1/2 szkl. mąki i drozdzy zrobić zaczyn. Wymieszać, przykryć sciereczką i poczekać aż drożdże zaczną pęcznieć.
Do miski miksera przesiać mąkę, dodać zaczyn, wodę, sól, rozgniecione ziemniaki, wymieszać. Wyrabieć do uzyskania gładkiego ciasta (ok 10 minut mikserem). W połowie wyrabiania dosypać słonecznik.
Miskę przykryć ściereczką i odstawić na 60-90 minut do podwojenia objętości.
Piekarnik nagrzać do 250stC.
Ciasto przełożyć do wysmarowanej olejem formy, wygładzić mokrą dłonią, posypać grubą solą morską  i odstawić na 20-30 minut.
Wstawić do piekarnika, spryskać woda, po 5 minutach powtórzyć czynność.
Pieczenie:
250 stC - 15 minut
220 stC - 10 minut
180 stC - 10 minut
160 stC - 20 minut
Przed końcem jeszcze raz spryskać chlebek.
Wyjąć na kratkę, wysunąć z formy i wystudzić.
Smacznego!






8 komentarzy:

  1. wygląda rewelacyjnie! Musi być przyjemnie wilgotny od dodatku ziemniakow :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny chleb i fajny blog znalazłaś Kasiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu ty translatorem tłumaczysz czy znasz szwedzki?Bo ja te bułeczki św Łucji chciałam przetłumaczyć i cudawianki mi wyszły :D

      Usuń
    2. Chciałabym znać ale póki co ni w ząb szwedzkiego 😒 tłumaczę automatycznie, jakoś wychodza mi przepisy, tych bułeczek ze strony Clary nie robiłam więc nie wiem jak z tym tłumaczeniem jest.

      Usuń
    3. Aaa , bo nie bardzo rozumiem czy ta maka żytnia ma tam być czy nie :D

      Usuń
  3. Niestety wyszedł mi zakalec. Ciasto było bardzo rzadkie. Ale 2 szklanki wody na taka ilość maki to dużo. Pomocy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O kurcze, no to szkoda że nie wyszedł :( piekłam go juz wiele razy i nie miałam problemu. Ilość wody jest w przepisie taka jaką podałam, zawsze jednak trzeba przyjąć poprawkę na to , że kazda mmąka ma inną higroskopijność i bywa że wody należy użyć trochę mniej lub nieco więcej. Jesli widzisz że ciasto jest zbyt płynne, dodaj więcej mąki, pozdrawiam :))

      Usuń

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...