17.08.2016

Drożdżówki z karmelizowanymi jabłkami i kruszonką



I znowu jabłka...
Tym razem opakowane w ciasto drożdżowe, posypane kruszonką i chlapnięte lukrem.
Jabłka do tych drożdżówek są wcześniej skarmelizowane z cukrem i cynamonem.  Polecam wszystkim, których tak jak mnie zasypują jabłka, ale także wszystkim lubiącym dobrą drożdżówkę... bo dobra drożdżówka nie jest zła:)








BUŁKI DROŻDŻOWE Z KARMELIZOWANYMI JABŁKAMI I KRUSZONKĄ
/na 18 bułek/

*  800 g mąki pszennej
*  50 g drożdży świeżych lub paczuszka instant (14 g)
*  250 ml mleka
*  150 ml wody
*  150 g masła
*  150 g cukru drobnego
*  cukier waniliowy
*  2 jajka
*  2 ugotowane ziemniaki
*  szczypta soli

*  ok 1,5 kg jabłek
*  2 łyżki cukru
*  łyżeczka cynamonu

kruszonka:
*  1 szkl mąki
*  2/3 szkl cukru
*  120 g masła
*  1/2 łyżeczki cynamonu

lukier:
*  1 szkl cukru pudru
*  1 łyżka miękkiego masła
*  kilka łyżeczek gorącego mleka
*  kilka kropli aromatu migdałowego

Do miski miksera wsypać mąkę i cukier, wymieszać.   W środku zrobić wgłębienie.  Do letniej wody wkruszyć drożdże (lub wsypać suche) i dokładnie wymieszać do rozpuszczenia.  Wlać mieszaninę do mąki i lekko zamieszać zagarniając trochę mąki.  Odczekać 10 minut aż na powierzchni drożdży pojawią się pęcherzyki.  Wlać mleko z rozpuszczonym masłem, roztrzepane jajka i rozgniecione ziemniaki.  Dodać szczyptę soli i cukier waniliowy.  Wyrobić mikserem na gładkie i elastyczne ciasto - ok 10 minut.  Przykryć miskę ściereczką i odczekać aż ciasto podwoi objętość.

Jabłka obrać, pokroić w kostkę i wrzucić do rondla z 2 łyżkami cukru i łyżeczką cynamonu.  Na małym ogniu dusić do momentu zeszklenia jabłek (nie rozgotowywać na papkę!).  Przestudzić.

Zrobić kruszonkę, siekając wszystkie składniki. Ciasto włożyć do lodówki.

Z podanych składników utrzeć lukier, dolewając sukcesywnie mleko.  W razie potrzeby dosypać cukru lub dać więcej mleka.

Ciasto podzielić na równe części, z każdej uformować okrągłą bułeczkę, po czym rozpłaszczyć i układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.  Dłonią lub dnem szklanki zrobić wgłębienia, w których kłaść po kopiatej łyżce jabłek. Na wierzchu posypać kruszonką.
Piec w piekarniku nagrzanym do 180stC przez ok 20-25 minut - w zależności od wielkości bułeczek.
Ostudzić i polać lukrem.
Smacznego!



*

szkarłatka amerykańska

17 komentarzy:

  1. Uwielbiam drozdzowki i wszystko co drozdzowe. Oddam biszkopt i torta za pyszny drozdzowy placek ze sliwkami :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale mi narobiłaś smaka... :)

    OdpowiedzUsuń
  3. U Ciebie w ogrodzie tez sa sliwki, prawda ? ...
    Widzialam mirabelki, a jakie jeszcze inne masz ? ... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam mirabelek ale mam renklody

      Usuń
    2. A wydawalo mi sie, ze widzialam mirabelki ... no mniejsza z tym.
      Ale masz pigwy ! ;D

      Usuń
  4. Nie chcesz ze mnia rozmawiac. Wolisz jak inni to robia za Ciebie ? ...

    OdpowiedzUsuń
  5. Kasiu cudowne drożdżówki ... nas papierówki zasypują ... na szczęście nadmiar zjadają konie:) .... a o drożdżówkach z jabłkiem sierotka nie pomyślalam:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To całkiem dobre rozwiązanie na nadmiar jabłek, pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Sierotka pomysli jak skonczy wakacje i wroci do bad Paris ;p

      Usuń
  6. Co klikniecie, to nowy SCENARIUSZ ;P

    OdpowiedzUsuń
  7. Kuku
    Na rzekomym video jest pewna nutka lat 80 tych dobrze mi znana . Nie kojarze wcale ni autora ni tytulu. Moze jakas idea ? ... alez bardzo dziekuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetne drożdżówki! Pychota! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. zadzwon do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wlasnie przejrzalam szybkie news z lokalnej gazetki. Zatrzymalam sie na przyszlych, gminnych dozynkach i obrazkowej publikacji. Wiejskie poletko, piekna aura ze Sleza w tle, herby , chlebusie i wiatrak. No wlasnie, skad ten wiatrak ? no chyba ze nie mialam wczesniejszego pojecia o jego istnieniu na ziemi dolnoslaskiej. Trudni mi jest jednak przywolac sobie pamiec lub anegdote o wiatraku. Wiem, wiem ze jest to pradawny symbol przemiany ziarna na make, ale "co ma piernik do wiatraka " na gminnych, swidnickich dozynkach ? ...
    A moze mi pomozesz i olsnisz ? .. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wyglądają bardzo apetycznie! Bardzo fajny przepis ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak dlugo jeszcze bedzie trwala ta cisza, juz nie daje rady. Chociaz krotkie "dzien dobry" ...

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly