gry online

7.12.2009

Chleb żytni ze śliwkami i słonecznikiem.




Szukałam przepisu na chleb żytni ze śliwkami, i żaden wypiek nie spełniał moich oczekiwań w 100%...
Może za dużo oczekiwałam? Ale myślę raczej, że po prostu nie trafiłam na 'mój smak' tego chleba... a miał być smak zapamiętany w dzieciństwie...
Czasem 'gonimy' za odległymi, zakodowanymi smakami...jak je odnaleźć?
Najlepiej samemu zestawiać, kombinować, zmieniać proporcje i składniki... Czy też tak czasem macie, że 'chodzi' za Wami jakiś zapamiętany w przeszłości smak, do którego trudno dotrzeć? Bywa, że wpadam przypadkiem na coś, co utkwiło w pamięci dawno temu i dopiero po latach odnajduję to za czym tak tęskniłam...tak było w tym przypadku.

Weekendowa piekarnia podsuwa nam co tydzień do wypróbowania wiele ciekawych receptur. Nie wszystkie chleby piekę w 'przepisowym' czasie, czasem odkładam na później. A kiedy mam czas, eksperymentuję, łączę lub zmieniam, dopasowując do swoich wyobrażeń. I tak powstał żytni 'zakwasowiec' ze śliwkami...
Tytułowy chleb ma w sobie wszystko to co lubię: 100% mąki żytniej, zakwas, lekko słodką nutę oraz pestki słonecznika i śliwki. Jest wilgotny, świeży przez kilka dni, smakuje wspaniale i ze wszystkim, a do tego jest łatwy do wykonania.
To hit chlebowy ostatnich tygodni w moim domu! Polecam!



CHLEB ŻYTNI NA ZAKWASIE ZE ŚLIWKAMI I SŁONECZNIKIEM
/składniki na 1 bochenek pieczony w keksówce/

Wieczorem w przeddzień pieczenia przygotowujemy zaczyn:

* 100 g zakwasu żytniego
* 130 g mąki żytniej (typ 2000)
* 250 g wody

Wymieszać, przykryć folią i pozostawić do rana w temp. pokojowej.

Rano do zaczynu dodać:

* 390 g mąki żytniej typ 720
* ok.170-180 g wody
* 35 g melasy
* 1/2 łyżki cukru trzcinowego muscavado
* 2 łyżeczki soli
* 50g pestek słonecznika
* 150g śliwek kalifornijskich (nie wędzonych!)

Rozprowadzić w wodzie melasę i cukier. Dodać resztę składników i zaczyn.
Dokładnie wymieszać, ręką lub drewnianą łyżką. Wystarczy kilka minut, aby wszystko równomiernie się połączyło.
Formę keksowa wysmarować pędzlem olejem słonecznikowym i wysypać otrębami lub płatkami owsianymi. Przełożyć ciasto, wyrównać powierzchnię zwilżoną ręką i przykryć naoliwioną folią spożywczą. Odstawić do wyrośnięcia na 2-3 godziny. Powinno zwiększyć objętość o 60-70%.
Piekarnik nagrzać do temp. 210stC. Włożyć chleb do upieczenia na 15 minut. Zmniejszyć temperaturę do 200stC i dopiekać jeszcze ok. 45 minut.
Wyjąć chleb na kratkę, ostudzić przed krojeniem.
Najsmaczniejszy na drugi dzień.








Wczoraj był piękny dzień, zupełnie nie grudniowy:









6 komentarzy:

  1. Też taki chleb lubię. Muszę go upiec koniecznie!

    A zdjęcia baardzo piękne, baaardzo...

    OdpowiedzUsuń
  2. Kass - piękny, te śliweczki dodają mu urody. Po przepisie widzę, że i mnie bardzo by smakował i mojej Mamie też więc jeśli można to "pożyczę" przepis i też sobie taki chlebek upiekę!

    OdpowiedzUsuń
  3. An-no polecam, jeśli lubisz żytnie na zakwasie i z dodatkiem melasy to jest on dla Ciebie. A co do zdjęć, wczoraj był wyjątkowo słoneczny dzień i zdjęcia nie mogły być złe...dzisiaj już niestety ciemno, ponuro i deszczowo :(

    Aniu, jest pyszny (jak dla mnie) a śliwki w tym chlebie dodają urody i smaku! Oczywiście 'pożyczaj', będzie mi bardzo miło jeśli Ci będzie smakował.

    Pozdrawiam wieczorowo ale ciepło (w domu jest przytulnie i cieplutko!)...

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się z Anną zdjęcia pięknie słoneczne! Mogę pożyczyć trochę deszczu jak już słońce się Tobie znudzi :)
    A wiesz ja do tej pory nie odnalazłam smaku rogalików maślanych które pamiętam z dzieciństwa. Były lekko słodkie, bardziej płaskie niż wysokie, mięciutkie i pysznie smakowały grubo posmarowane masłem :)
    Ale mam nadzieję, że kiedyś w WP ktoś zaproponuje podobny przepis ;)
    Bo piec mi się nie cche ostatnio, ja nie wiem jakiś leń zimowy chyba...

    Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
  5. Kass, ale chleb upiekłaś, toć do takiego to nawet masło jest niepotrzebne .Piękny i na bank wiem że pyszny

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie chlebki - ciemne i słodkawe dzięki dodatkom. Piękny :)

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...