gry online

10.03.2010

Chleb mieszany ze słonecznikiem.




Wiosna uległa hibernacji...nie wiem na jak długo, mam nadzieję że niebawem wróci jako ciepła i zielona pora ...

Czekając na nią, póki co gotuję i piekę po 'zimowemu', czyli energetycznie.

Znowu na stole pojawiły się zupy typu 'eintopf', gęste od warzyw, wzbogacone fasolą, ciecierzycą, kukurydzą lub po prostu mięsem.

Na deser piekę mocno 'nadziane' drożdżówki. No i piekę chleby i bułki wszelkiej maści, testując wciąż nowe przepisy.

I tak ostatnio upiekłam bardzo smaczny chlebek, pszenno-żytni ze słonecznikiem.
Właściwie bardziej żytni niż pszenny, a przepis znalazłam u Agatki.

W przepisie jest mowa o jednym większym bochenku, ja upiekłam dwa mniejsze.
Chleb ten polecam przede wszystkim tym, którzy lubią pieczywo żytnie, lub którzy lubią pieczywo z dodatkiem słonecznika.

Łatwy do przygotowania i bardzo smaczny chleb.

POLECAM!

CHLEB MIESZANY NA ZAKWASIE ZE SŁONECZNIKIEM
1 bochenek ok. 1 kg (u mnie 2 mniejsze chlebki)

Zaczyn zakwasowy:

* 2 łyżki zakwasu żytniego
* 140g mąki żytniej typ 2000
* 100g wody

Składniki zaczyny wymieszać o odstawić na 12-16 godzin.
Można zamiast tego użyć zakwasu ze słoika, jeżeli mamy go większą ilość (i jeśli jest aktywny!).

Ciasto:

* zaczyn 240g
* 300g wody
* 330g jasnej mąki żytniej (typ 720)
* 150g mąki pszennej (typ 650)
* 10g soli
* 5g cukru
* 100g prażonych ziaren słonecznika

Zaczyn włożyć do miski, wymieszać z wodą. Dodać mąkę i pozostałe składniki, wyrobić lepkie, luźne ciasto (ok. 3-4 minuty).
Ciasto przełożyć do lekko naoliwionej i wysypanej otrębami 9wysypałam ziarnami słonecznika) formy (ok. 30x11 cm) i wyrównać powierzchnię. Przykryć naoliwioną folią spożywczą i zostawić do wyrośnięcia na ok. 3-4 godziny (chleb powinien wypełnić całą foremkę).
Piec w temp. 200 stopni przez 20 minut, następnie w 180 stopniach przez 40 minut. Co 15 minut ścianki piekarnika i chleb spryskać lekko wodą.
Wyjąć chleb z formy, skórkę spryskać wodą. Studzić na kratce.








Dobrusia.

7 komentarzy:

  1. Ten chlebek musi byc pyszny:) Zapisałam przepis niedługo go zrobię:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Woow.. Ale ładny ten chlebek.. Bardzo apetyczny. Do wypróbowania!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczny chlebek Kass i ma takie piękne dziurki! BArdzo mi się podoba. I kicia śliczna:))
    Pozdrówki:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubimy takie chleby :) U mnie chlebem powszednim jest bardzo podobny, z tym że tylko na mące żytniej :) A ten przepis sobie schowam i taki chleb upiekę niebawem.
    Śliczny jest :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ale apetyczny chleb
    a kotka ma śliczne imię , i sama też jest śliczna

    OdpowiedzUsuń
  6. Za to Ty Kasiu masz śliczne wiosenne logo :)
    I pyszny chleb.
    Zima niech idzie precz!

    OdpowiedzUsuń
  7. O! a ja też go wczoraj pieklam :) prawda że pyszny :)

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...