gry online

13.01.2010

Prosty chleb orkiszowy na zakwasie.



W trakcie 'pędzenia' zakwasu (a właściwie reanimacji), produkcja wyszła poza przewidziane ramy słoika i należało go szybko zagospodarować. Najprościej upiec chleb...
Produkuję dwa rodzaje równocześnie, zakwas z mąki żytniej razowej i z mąki orkiszowej razowej.
Upiekłam zatem chleb orkiszowy z małym dodatkiem mąki pszennej, na zakwasie orkiszowym.
Ciasto chlebowe umieściłam w foremkach (wiem na pewno że nie będą przypominać naleśników:)).
A jak podrasuję lepiej zakwas, wtedy odważę się upiec chleb na kamieniu.


PROSTY CHLEB ORKISZOWY NA ZAKWASIE

/dwie keksówki/

zaczyn:
* 90g zakwasu żytnio-orkiszowego
* 150g mąki orkiszowej typ 2000
* 50g mąki żytniej typ 2000
* 200g wody

Wieczorem wszystko wymieszać w misce, przykryć szczelnie i odstawić na noc w temp. pokojowej.

ciasto właściwe:
* 500g mąki orkiszowej typ 700
* 230g mąki pszennej typ 650
*1 płaska łyżka soli morskiej
* 1 płaska łyżeczka cukru trzcinowego
* 300-450g wody

Do zaczynu dodać wszystkie składniki i wyrobić ciasto (można mikserem). Przykryć miskę i odstawić w cieple na 2 godziny do wyrośnięcia. W międzyczasie składać dwukrotnie co 40 minut.
Po tym czasie wyrośnięte ciasto wyłożyć na omączony blat i lekko zagnieść. Podzielić na pół, uformować dwa podłużne bochenki i umieścić je w d nasmarowanych olejem słonecznikowym i wysypanych otrębami foremkach. Nakryć naoliwioną folią i odstawić na 2-3 godziny.
Piekarnik nagrzać do temperatury 200stC. Wstawić chleby do upieczenia na 40-45 minut w naparowanym piecu.
Pierwsze 15 minut piec w 200stC, następnie zmniejszyć temperaturę do 190stC i piec jeszcze 25-30 minut. Wyjąć na kratkę do ostudzenia.



13 komentarzy:

  1. Uwielbiam chleby orkiszowe - stanowczo za rzadko je piekę ... zapisuje sobie i ten :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tili ja też lubię smak chleba orkiszowego, i przyznaję że stanowczo za mało pikę z tej mąki. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. o tak maka orkiszowa to moja ulubiona , nadaje się do wszystkiego-ma malutką wadę czyli cenę , reszta same zalety ,ale tez maka żytnia jeśli chodzi o chleby to najlepsza jest , uwielbiam smak żytnich chlebów
    a chleb twój wyszedł bardzo pięknie i smakowicie

    OdpowiedzUsuń
  4. margot dziękuje, ja też uwielbiam żytnie najbardziej. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kass, piękny chlebek, a ja tak dawno nie robiłam chlebka, chyba musze to zmienić.
    Pozdrawiam Cię:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubie chleby z dodatkiem maki orkiszowej. Ten musi byc pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam orkiszowe chleby! Razowej maki orkiszowej nie mam, wiec jak nastepnym razem bede w sklepiku ekologicznym, to poprosze o przygotowanie mi paczuszki (pani mieli ziarna na miejscu, wiec maka jest swietnej jakosci).

    Wspanialy chleb przygotowalas :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudnego masz Bolesławca :))) Sama marzę o wielkim zestawie tejze marki...

    OdpowiedzUsuń
  9. Kasiu, wspaniały ten chlebek. Upiekłam dwa bochenki w niedzielę, a dziś już nie ma. Na całe szczęście zdążyłam zrobić zdjęcia, więc pewnie pokażę go niedługo na swoim blogu. O ile oczywiście nie masz nic przeciwko. Dziękuję za wspaniały przepis i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie ucieszyłaś bo myslałam że ten chleb tylko ja piekę:) a nam też bardzo smakuje, oczywiście nie mam nic przeciwko żebyś się pochwaliła na blogu, przecież to Twoje dzieło, pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. On jest pyszny i wiesz Kasiu, będę do niego często wracała :) A jeszcze mam pytanie, bo przyznam się że użyłam zakwasu żytniego. A ten żytnio-orkiszowy to po prostu zakwas żytni dokarmiony mąką orkiszową? Ewentualnie w jaki sposób go przygotować?
      P.S. Wpis już na blogu :) Dziękuję jeszcze raz :)

      Usuń
    4. Tak, zaczątek był żytni i dokarmiony mąką orkiszowa, z orkiszu jest trudniej zrobić zakwas, ale można ... ja ide czasem trochę na skróty a efekt jest prawiue taki sam, po co komplikowac sobie zycie?:) zaraz zajrzę do Ciebie, pozdrawiam:))

      Usuń

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...